Crowdfunding za male inicijative i pojedince

Popularnost crowdfundinga je već neko vrijeme u opadanju, a osobito radi pojave novih trendova, poput ICO ulaganja i blockchain tehnologije. Usprkos tome, crowdfunding je i dalje popularan kod manjih, lokalnih poduzetnika, inicijativa te pojedinaca koji takve platforme mogu iskoristiti u svrhu sakupljanja sredstava za privatne ciljeve. Ovo je kratki vodič o crowdfundingu upravo za „male“ inicijative i fizičke osobe kroz koji ćemo proći korake koji se moraju poduzeti kako bi se uspješno vodila kampanja.

Ovaj članak neće govoriti o tome kakav video treba imati vaša kampanja niti kakav call-to-action trebate koristiti, nego će se koncentrirati na dio u kojem su izgled i svrha kampanje već definirani, bilo s vaše strane, bilo na način da ste platili neku kreativku/ca da to napravi za vas.

0. Upoznavanje s platformom preko koje ste odlučili sakupljati sredstva

Počinjemo s nultim korakom, odnosno odlučivanjem o platformi koju ćete koristiti. Kickstarter i Indiegogo najpopularnije su globalne platforme za crowdfunding. No one, kao i ostale popularne platforme, možda nisu dobar odabir za svakoga zbog restrikcija te postotka provizije koje uzimaju, a koji se može kretati čak i do 20%.

Kako kaže moderna uzrečica: „Google is your friend“. I zaista, s par klikova na tražilici, možete saznati koje su osnovne razlike između najpopularnijih platformi i onih manjih. Osim toga Youtube je prepun tutoriala, odnosno video instrukcija o svakoj mogućoj platformi za crowdfunding koja postoji.

Također, dobro je istražiti tko je prije vas vodio sličnu kampanju s istim novčanim ciljevima, pregledati koju platformu su koristili, kako su komunicirali, jesu li imali ažuriranja i komunikaciju s podržavateljima. Na koncu, ništa vas ne spriječava da im se i direktno javite i pitate što vas zanima u vezi kampanje.

  1. Definiranje ciljane skupine

Tko su vaši potencijalni podržavatelji/donatori? Ako vodite kampanju za udrugu, to su prvenstveno ljudi koji su ciljna skupina djelovanja vaše udruge. Ako vašom kampanjom skupljate sredstva za privatne ciljeve, onda su to vaši prijatelji, poznanici koje trebate umrežiti kako bi kampanja došla do što većeg broja ljudi.

Za primjer, ako ste udruga koja se bavi pravima LGBTIQ+ osoba, prvo morate odraditi inicijalnu najavu prije same kampanje. Najavite svoju kampanju ostalim LGBTIQ+ udrugama, udrugama koje se bave ljudskim pravima, nevladinim udrugama koje su uključive za LGBTIQ+ osobe ili udruge te imaju povijest solidarnosti i podržavanja rada drugih. Možda ćete tu izbjeći javljanje udrugama poput U ime obitelji, a možda se odlučite i za aktivizam tako da se javite i njima. Dok se javljate lokalnim udrugama i inicijativama, u isto vrijeme se javite i stranim udrugama; zbog čega je bitno imati sav materijal na engleskom jeziku. Ako niste sigurni kome se sve javiti, ponavljamo: „Google is your friend“. Guglajte.

Kako bi olakšali posao, unaprijed napišite dva e-maila, prvi koji ćete slati kao najavu kampanje, a drugi koji ćete slati kada kampanja krene. Unaprijed pripremite mailing liste i vodite evidenciju o tome što ste obavili. U crowdfunding kampanji lako je izgubiti uvid o tome što je tko obavio, tako da je pola posla dobra priprema. Vodite tablice u Excelu, napravite To-Do liste i redovito ih ažurirajte. Dobra priprema i komunikacija su iznimno bitne.

  1. Marketing

Ako imate maleni budžet ili uopće nemate mogućnosti oglašavati objave putem društvenih mreža, najbolje je da se umrežite s poznanicima te inicijativama i udrugama koje bi vam mogle pomoći u kampanji putem dijeljenja na svojim mrežama. Javite se u redakcije svih portala, od onih velikih do onih najmanjih. Provjerite koji novinari su pokrivali crowdfunding ili bi mogli biti zainteresirani za vašu kampanju. Direktno javljanje, osobni pristup i objašnjenje zašto se baš njima javljate je svakako bolje nego generički mail na više redakcija.

Nemojte se bojati javiti TV i radio novinarima, možda ih tema zainteresira pa naprave prilog o tome. Važno je imati osobni kontakt, pa čak ako to znači da se javljate kolegici iz osnovne koju niste vidjeli godinama, a za koju znate da je novinarka. Ako imate maleni budžet, morate vući ljude za rukav i budite spremni na to. Čak i uz veliki budžet, umrežavanje i dobar PR je dio kampanje koji nikako ne smijete zanemariti.

  1. Follow up

Uvijek je važno znati što jeste, a što niste napravile, te ovim putem dodatno naglašavamo važnost organiziranja poput tablica u Excelu i To-do lista. Na taj način možete napraviti kvalitetan follow-up, odnosno provjeru jesu li mailovi pročitani i ako jesu hoće li se vaša kampanja podržati financijski ili barem objavom na društvenim medijima. Nazovite, e-mailovi se često pročitaju i zaborave, ili završe u spam folderu.

Ako imate dodatnih pitanja, ne ustručavajte se javiti na [email protected], gdje Vas možemo besplatno savjetovati ukoliko ste neprofitna inicijativa.

Korisni linkovi:

https://www.brodoto.com/blog/kljui-alat-svake-uspjene-crowdfunding-kampanje

https://www.mrrak.info/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/Vodi%C4%8D-za-crowdfunding-Hrvoje-Hafner-Udruga-SMART.pdf

Lajkaš? Šeraj!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Close Menu